Logg inn
Søk
Newton-rom
Newton-moduler
Newton-moduler
Hva er en Newton-modul?
Ta i bruk eksisterende modul
Utvikle ny modul
Nyttige dokumenter
Metodiske verktøy
Kvalitetssikring
Konseptet
Newton-konseptet
Hva er et Newton-rom
Kriterier i konseptet
Begrepsbeskrivelser
Samarbeid med andre aktører
FIRST Scandinavia
Etablere Newton-rom
Etablere Newton-rom
Etableringsprosess
Piloteringsfase
Driftsfase
Forankring i kommune/fylke
Skape kontakt skole-næringsliv
Lokalisering av Newton-rommet
Valg av Newton-moduler
Ansette Newton-lærer
Evaluere Newton-rommet
Innrede Newton-rommet
Arealbehov
Fasiliteter
Finansiering
Eksempel på Finansiering
Rapportering
Årsmelding/Rapport
Nettverkets sider
Nettverkssamlinger
Newton nettverkssamling 2017
Gjennomførte nettverkssamlinger
Newton-kurs
Newton-kurs 2018
Gjennomførte kurs
Grafisk designmanual
Innledning og oversikt
1. Hovedlogo
1. Hovedlogo versjoner
1. Hovedlogo respektavstand
1. Logo Newton-rom versjoner
1. Logo Newton-rom respektavstand
1. Logo forbud
2. Logofarger
2. Profilfarger
2. Fargeforhold
3. Hovedfont
3. Erstatningsfont
4. Profilelement i Newton
4. Bruk av profilelement
4. Eksempler på bruk av profilelement
5. Beskrivelse og bruk av motto i Newton
6. Bruk av bilder i Newton-materiell
6. Bildebase
7. Visittkort og konvolutt Newton sentralt
7. Brevark Newton sentralt
7. Visittkort og konvolutt Newton-rom
7. Brevark Newton-rom
7. Powerpoint-presentasjon
7. Fagark maler
8. Konseptbrosjyre, Newton sentralt
8. Folder Newton-rom
8. Informasjonsbrev_flyer Newton-rom
8. Annonse Newton-rom
8. Banner og roll-up sentralt
8. Banner og roll-up Newton-rom
8. Newton-modul mal
9. Oversikt over klær med Newton-logo
9. Oversikt over artikler med Newton-profil
10. Newton-rommenes egen Facebookside
Materiell til Newton-rom
Profilartikler
Grafisk materiell
Support fra FIRST Scandinavia
Informer om Newton-rommet
Newton-rom på Facebook
Kontakt
Nyheter
Klasselærer
Glemt passord
Elevsiden
Ny bruker
Måling og funksjoner 8.-10. kl
Energi og miljørom, Harstad
Newton-moduler
Fra lupe og mikroskop til digital presentasjon 8.-10. kl
Fra lupe og mikroskop til digital presentasjon 8.-10. kl
Energibruk i framtiden - vgs
Fra lupe og mikroskop til digital presentasjon - vg1
Elektrisk produksjon, transport og forbruk 8.-10. kl
Måling og funksjoner 8.-10. kl
Signalspor (kart, GPS og Djeeo)
Bevegelse ved hjelp av fornybare energikilder 8.-10. kl
Oljeeventyret
Produksjon av elektrisk energi 8.-10.kl
Statistikk og Sannsynlighet i en digital verden
Matematisk juleverksted for mellomtrinnet
Elektrisitet med digitale hjelpemidler - vgs
Energibruk i framtiden - Vg1 YF
Undersøkende matematikk: lineære funksjoner (praktisk og teoretisk) og GeoGebra
Salmo salar
Andre aktiviteter
Kalender og påmelding
Galleri
Del dette Newtonrommet
Tips en venn
Følg Newton på Facebook
Forside
Læreplanmål
Forarbeid
Aktiviteter
Etterarbeid
Praktisk info
Eleven skal kunne gjøre forsøk med datalogger med bevegelsessensor.
Eleven skal kunne beskrive hvordan avstands-, farts- og akselereasjonsgrafer ser ut for ulike bevegelser.
Eleven skal kunne gjøre forsøk med datalogger for å finne fart og akselerasjon til en person som løper.
Eleven skal kunne gjøre rede for bevegelsesenergi, og hvordan denne avhenger av både masse og fart.
Eleven skal kunne regne om mellom enhetene km/h og m/s.
Eleven skal kunne gjøre forsøk med datalogger med lydsensor.
Eleven skal kunne gjøre rede for hvordan et lydsignal ser ut, også i frekvensdomenet.
Eleven skal kunne bruke datalogging til å avgjøre hvem som kan plystre den lyseste tonen.
Eleven skal kunne identifisere et systems egenfrekvens, og hvordan dette kan brukes for å endre tonen når man spiller på et glass med vann.
Eleven skal kunne bruke datalogging til å bestemme nødvendig vannmengde i et glass for å få en bestemt note, og igjen bruke dette til å samle noter til en bestemt melodi.
Eleven skal kunne gjøre forsøk med datalogger med kraftsensor.
Eleven skal kunne bruke datalogging til å avgjøre hvor stor kraft man kan slite i en seigmann med før den slites.
Eleven skal kunne forklare hvordan akselerasjon kan finnes fra en fartsgraf.
Eleven skal kunne bruke datalogging til å se på sammenhengen mellom kraft og akselerasjon på en Lego-bil.
Newton-modul nr. 1442
Best egnet for 8.-10. årstrinn
Tidsbruk 6 timer
Last ned
» Håndbok for klasselærer