Kriterier i konseptet


For å sikre gode etableringer og sikker drift, er det utviklet kvalitetskriterier i Newton-konseptet. Ved etablering og drift av Newton-rom skal disse kvalitetskriteriene følges:

Et Newton-rom

  • har fokus på naturfag, matematikk og/eller teknologi 
  • benytter godkjente Newton-moduler
    I konseptet er det et modulbibliotek med kvalitetssikrede undervisningsopplegg. Aktiviteten i Newton-rommet skal primært være undervisning i form av godkjente Newton-moduler
  • er forankret i kommune, fylke 
    Skoleeier, kommune eller fylke forplikter seg til å drifte Newton-rommet. Dette gjøres gjennom skriftlig avtale
  • har lærer(e) med god realfags- og didaktisk kompetanse
    Newton-lærer ansettes av skoleeier
  • benytter utstyr som fremmer læring gjennom aktivitet 
    Her gjennomføres undervisning med fokus på elevaktivitet, utforskning, refleksjon og varierte arbeidsmetoder
  • er tilgjengelig for skoler i en eller flere kommuner
    Dette bidrar til å sikre en optimal deling av utstyr og kompetanse
  • evaluerer undervisningstilbudet
    Newton-rommene skal benytte evalueringssystemet som ligger i konseptet 
  • er presentert på www.newton.no
  • rapporterer årlig til Newton-administrasjonen
  • er representert på nettverkssamlinger
  • følger gjeldende retningslinjer i konseptet

  

 
Oppdatert