Kriterier i konseptet


For å sikre gode etableringer og sikker drift, er det utviklet kvalitetskriterier i Newton-konseptet. Ved etablering og drift av Newton-rom skal disse kvalitetskriteriene følges:

Et Newton-rom

  • har fokus på naturfag, matematikk eller teknologi 
    benytter godkjente Newton-moduler
    I konseptet finnes det et modulbibliotek med kvalitetssikrede undervisningsopplegg. Aktiviteten i Newton-rommet skal primært være undervisning i form av godkjente Newton-moduler.
  • er forankret i kommune eller fylke
    Skoleeier, kommune eller fylke forplikter seg til å drifte Newton-rommet. Dette gjøres gjennom skriftlig avtale.
  • har lærer(e) med god realfags- og didaktisk kompetanse
    Newton-lærer ansettes av skoleeier.
  • benytter utstyr som fremmer læring gjennom aktivitet 
    Her gjennomføres undervisning med fokus på stort læringsutbytte gjennom elevaktivitet, utforskning, refleksjon og varierte arbeidsmetoder. 
  • skal være en felles ressurs i skoletilbudet i en eller flere kommuner 
    Newton-rommet skal være en del av kommunens skoledrift. 
  • evaluerer undervisningstilbudet
    Newton-rommene skal benytte evalueringssystemet som ligger i konseptet. 
  • er presentert på newton.no
  • rapporterer årlig til Newton-administrasjonen
  • er representert på nettverkssamlinger
  • følger gjeldende retningslinjer i konseptet 

 
Oppdatert