Den moderne steinalder

Ny undervisningsmodul er godkjent, nå kan nettverket ha digital jakt på mineraler!
Den moderne steinalder
Tilbake

Hver eneste dag tråkker vi på stein, sand, grus og fjell. Her ligger kilden til enorme ressurser som brukes overalt i samfunnet og dagliglivet, - fra de aller minste atomer og molekyler, til store bergblokker som brukes til bygging og veifyllinger. Alle metaller vi bruker, for eksempel i sminke, tannkrem, fyrverkeri og utstyr til romfart, kommer fra berggrunnen vår. En mobiltelefon kan inneholde ca. 70 forskjellige mineraler! Hvor kommer alt dette fra?

Slik starter introduksjonen i modulen 1941 Den moderne steinalder. Digital jakt på mineraler utviklet av Newton Sørfold.

Steintung, men lærerik prosess
Et av målene kommunen hadde med opprettelsen av Newton-rommet, var å lære kommunens elever om det lokale «mineraleventyret» til blant annet Elkem Salten og Hammerfall Dolomitt.

- Men selv om vi ønsket en modul i fagfeltet geologi, så var det vanskelig å finne noe som kunne gjøre gråstein spennende for tenåringer, forteller Newton-lærer og utvikler Bjørnar A. Pettersen. - Stein, berg og fjell er i utgangspunktet kjedelig, og unge i dag ønsker kunnskap presentert gjennom sine premisser i moderne termer og kanaler, fortsetter han.

Heldigvis hadde Pettersen en god arbeidsgruppe av flinke fagfolk. Tor Ankjell fra Berkverkslinja ved Fauske videregående skole tipset ham om et verktøy de brukte til identifisering av grunnstoff i stein.

- Jeg har hatt gode samarbeid med fagmiljøer – som NGU (Norges Geologiske Undersøkelse), en utrolig positiv utstyrsleverandør som har være fascinert av modulen og bidratt med mye gratis opplæring og kunnskap. Flere ved FIRST Scandinavia som har hatt kvalitetskontrollen og gitt gode pedagogiske innspill. Modulutviklingen har gitt meg som Newtonlærer et nettverk jeg knapt kunne drømt om i forkant. Jeg er veldig fornøyd med resultatet og det er verdt alle de timene som er lagt ned i dette, uten tvil!



Praktiske aktiviteter
I forarbeidet må elevene finne steinprøver i sitt lokalmiljø, registrere posisjon og fylle ut logg. I Newton-rommet er dagen delt inn i 5 aktiviteter.

Aktivitet 1: Analyse av steinprøve.
Hver gruppe analyserer sin steinprøve ved hjelp av XRF-røntgenanalyse. XRF er forkortelse for X-ray fluorescence eller røntgenfluorescens som vi kaller det på norsk. Røntgenanalysen viser steines innhold av grunnstoffer. Dette tar kun sekunder uten å ødelegge prøven elevene har samlet.

Aktivitet 2: Kartregistrering.
Gruppene registrerer sitt steinprøve-funn på kart.

Aktivitet 3: Analyse av mobiltelefon
Hver gruppe velger en del fra en demontert mobiltelefon, analyserer denne med XRF, tolker
og registrerer data. Elevene sammenligner grunnstoffene i mobiltelefonen med det de fant i steinprøven.

Aktivitet 4: Etisk problemstilling - argumenter for/mot gruvedrift.
Elevene leser artikkel om gruvedrift, og velger ut hvilke argumenter de mener er viktigst.

Aktivitet 5: Debatt - Rollespill
Klassen skal fungere som kommunestyre i en sak om etablering av gruvedrift. Elevene skal argumentere for sitt syn, diskutere og ta en avgjørelse i saken. Skal det startes gruvedrift eller ikke?

 

Målgruppe
-Tilbakemeldingene har vært entydig positive. Evalueringer har vist at både lærere og elever synes spesielt XRF-analyse er spennende og nytt. 

Modulen er utviklet for 8. – 10. trinn, ivaretar prinsippene for undervisning i Newton på en god måte, og er selvsagt tilpasset fagfornyelsen.

- Og så må jeg få legge til  at det er ekstra gledelig at hjemkommunen min, Rana, er i gang med å etablere Newton-rom, og at de har planer om å ta i bruk modulen etter hvert, avslutter en fornøyd Pettersen.

Vi gratulerer Newton Sørfold og takker for innsatsen som nå kommer hele nettverket til gode!

Les mer:
Nyhetssak om pilotering (bak betalingsmur)

Alle foto: Newton Sørfold

 

 

Publisert: 7. februar 2020