Påfyll til modulbiblioteket

Det foregår mye godt pedagogisk utviklingsarbeid i Newton-nettverket, og mange moduler er under utvikling og revidering. Dette er godt nytt for oss alle.
Påfyll til modulbiblioteket
Tilbake

Newton-konseptet bygger på et delingsprinsipp. Undervisningsopplegget i Newton kalles Newton-moduler, og er noe av det mest konkrete vi kan dele. Gjennom modulene finner vi faglig påfyll, gode metodiske tilnærminger og inspirasjon til fremoverlent undervisning. 

Modulbiblioteket får stadig påfyll av spennende undervisningsopplegg som vil gi barn og unge stort læringsutbytte og gode læringsopplevelser med realfag.

Vi har mange pågående utviklingsprosesser med moduler for ungdomstrinn. Går dere med en idé om et opplegg som har målgruppe barnehage eller småtrinn? La idéen bli virkelighet, - sett av tid til utviklingsarbeid da vel! Å utvikle moduler er arbeidskrevende, men lærerikt og verdifullt for nettverket og egen Newton-kommune.

Under får du en oversikt over hva som rører seg av modulutvikling denne våren. Noen er kommet langt i kvalitetssikringsprosessen og er snart klar for biblioteket. Andre moduler er på skissestadiet. Modulutvikling tar ulik tid, alt etter tema og hvor mye tid som prioriteres fra modulutviklers side. Moduler kan gjerne utvikles i samarbeid med andre Newton-rom.

Bilder fra piloteringen av modulen "Plast – fra makro til mikro"

 

Moduler under utvikling

Kjemisk action (Newton Svolvær)
Målgruppe: 8.-10. trinn. Det periodiske systemet og kjemiske reaksjoner. Modulen er straks klar for deling med nettverket. 

Micro:bit fyrste møte (Newton Voss)
Målgruppe: 8. trinn. Grunnleggende programmering av Micro:bit. Modulen sendes snart inn til NTNU for ekstern kvalitetssikring.

Kongens skatt – Mission Possible (Newton Larvik)
Målgruppe: 8. trinn. Programmering med SPIKE Prime eller EV3. Kongen har mistet skatten sin. Kan elevene finne den?

Trykk og temperatur (Newton Sunndal)
Målgruppe: Vg1. Praktisk utforsking av hvordan trykk og temperatur påvirker hverandre. 

Utforsking med vitenskapelig metode (Newton Narvik)
Målgruppe: 8.-10. trinn. Forskning er viktig! Vi utforsker et fysisk fenomen med vitenskapelig tilnærming.

Plast – Fra makro til mikro (Newton Ringsaker)
Målgruppe: 8.-10. trinn. Mikroplastens kilder og konsekvenser for biologisk mangfold og menneskers helse.

Fotosyntese (Newton Narvik)
Målgruppe: 8.-10. trinn. Plantecellers oppbygging. Logging av CO2 og O2 i lukket kammer.

Programmering med Sphero (Newton Harstad)
Målgruppe: Småtrinn. Algoritmisk tenking og enkel programmering/matematikk med Sphero-kule.

Måling med laser, vekst av tang og tare (Newton Flora)

Programmering med Spike prime (Newton Møre)

Plastvettskolen (Newton Vågan/Svolvær i samarbeid med PEK)

Roboter og plastforsøpling (Newton Magnor)

 

Moduler som revideres og tilpasses LK20

WeDo Oppfinner (Newton Meløy)

Vannkraft – Energi i hver dråpe (Newton Steigen)
Målgruppe: 8.-10. trinn

Grotter – en spennende reise i geologiens historie (Newton Beiarn) 

Fra fjord til bord (Newton Senja)

MatchGraph/Gå grafen (Newton Narvik)
Målgruppe: Vg1.

Elektrisitet (Newton Meløy)
Målgruppe: Mellomtrinn. 


Publisert: 20. april 2021