Stor suksess for tidenes første digitale Newton Summit

Over 130 påmeldte deltakere fra hele 28 nasjoner fikk servert et variert og spennende program over to dager, da Newton Summit for første gang ble arrangert digitalt 9. og 10. februar.
Stor suksess for tidenes første digitale Newton Summit
Tilbake

"En unik mulighet til å kunne invitere mennesker fra hele verden for å lære mer om Newton-konseptet", sier daglig leder i stiftelsen FIRST Scandinavia, Stian Elstad. “Vi så i utgangspunktet på denne digitale konferansen som en fin anledning til å kunne nå alle Newton-partnerne våre, men vi er helt overveldet over at vi fikk så mange deltakere fra så mange land og samfunnsposisjoner som det vi gjorde”, fortsetter han. 

Konferansen, som ble sendt live på Facebook, ble arrangert av FIRST Scandinavia i samarbeid med Boeing.

Prominente innledere

“Vi er svært stolte over programmet på årets Newton Summit”, sier prosjektleder for konferansen, Margrethe Skjelbred. “Blant annet ønsket flere prominente toppledere fra europeiske nasjoner å bidra, noe vi ser på som en anerkjennelse av posisjonen Newton er i ferd med å innta også utenfor Norges landegrenser”, fortsetter hun. 

Kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby sto for den offisielle åpningen av Newton Summit, og hun er imponert over konseptet. “Det er inspirerende å se at dette konseptet, som er utviklet fra Bodø, er i ferd med å spre seg til mange land over hele verden”, sier ministeren. 

Mange av innlederne er store navn innen STEM i EU, blant andre Themis Christophidou, direktør for utdanning, ungdom, sport og kultur (EAC) og Hans van der Loo, ambassadør i EU STEM Coalition. 

Christophidou snakket om behovet for økt realfagskompetanse for å kunne ivareta de grønne og digitale overgangene i det europeiske utdanningsområdet. "Newton er et imponerende konsept, og vi trenger dette nå mer enn noen gang", sier hun. 

 

 

Årets hovedforedragsholder, Hans van der Loo, trakk i sitt innlegg frem viktigheten av å kunne tilby barn og unge praktisk rettet realfagsundervisning i en verden hvor mye handler om digitale spill og visuelle inntrykk. “Jeg vil rose og anbefale Newton, ikke bare for sine inspirerende klasserom, men også for hvordan undervisningen enkelt kan gjøres tilgjengelig for så mange barn og unge som mulig”. 

Van der Loo vektla også behovet for systemisk tenkning i fremtiden.“Hvis det er noe dette siste året har vist oss, så er det at systemisk tenkning blir viktig for at vi skal kunne overvinne de utfordringene vi står foran nå”.

Programmet på dag 1 var felles for alle deltakerne, og bød i tillegg på en rekke andre interessante og inspirerende innlegg fra både norske og internasjonale innledere. 

Fullt “hus” på skreddersydde seminarer

På arrangementets andre dag kunne deltakerne melde seg på tre forskjellige seminarer med hvert sitt tema, skreddersydd for forskjellige målgrupper. Og dette slo an, alle seminarene var fulltegnet.  

 

 

 

Newton Utdanning: Undervisning, metodikk og moduler

Ingvill Berg, pedagogisk leder i Newton, holdt det første seminaret, som omhandlet undervisningen i Newton. Her fikk deltakerne, hovedsakelig fra utdannings- og forskningsmiljøer, høre om målene, metodikken og prinsippene som ligger til grunn for undervisningen. Berg ga i tillegg en introduksjon til det internasjonale modulbiblioteket i Newton, med STEM undervisningsopplegg som kan deles på tvers av landegrenser.  

"På denne måten kan vi hjelpe hverandre med å gi neste generasjon den realfagskompetansen de trenger", sier hun.

Du kan lese mer om undervisning i Newton her: https://newton.no/undervisning2.aspx

 

 

Etabler Newton i ditt område

I neste sesjon var hovedmålgruppen myndigheter og andre interessenter som ønsket å høre mer om etablering av Newton i sitt land eller område. 

Daglig leder i FIRST Scandinavia, Stian Elstad, og prosjektleder European Operations, Margrethe Skjelbred, fortalte om hvordan myndigheter, skoleeiere og næringsliv kan samarbeide om etablering og videreutvikling av både Newton-rom og Newton-nettverk, og om overordnet og helhetlig forvaltning av Newton-konseptet. 

Her ble det presentert eksempler og modeller for hvordan en Newton-etablering i et land eller en by kan gi positive ringvirkninger for skole, lokalsamfunn og næringsliv, både på kort og lang sikt. 

Les mer om etablering av Newton-rom: https://newton.no/hvem-kan-etablere.aspx 

Samfunnsansvar og engasjement med Newton

Det tredje og siste seminaret ble holdt av Per-Arild Konradsen, stifter av FIRST Scandinavia, Alysia Tofflemire, Director of European Operations og William Edwards, Executive Director Newton North America. De snakket primært til næringslivet, og tok blant annet for seg mulighetene for å kunne ta et utvidet samfunnsansvar, og å kunne bidra til viktig kompetanseheving ved hjelp av Newton.

“Det er viktigere enn noen gang å koble sammen utdanning og næringsliv. Det forventes at bedrifter bidrar inn i lokalsamfunnene sine. Ved å være med å etablere Newton-rom for å heve realfagskompetansen i kommunen, kan bedrifter bidra til å kvalifisere arbeidskraft”, avslutter Alysia Tofflemire, Director of European Operations i FIRST Scandinavia. 

Her kan du lese mer om samarbeid mellom skole og næringsliv i Newton: https://newton.no/naeringsliv1.aspx

   
 

 

 

 

 

Publisert: 10. februar 2021