Utvikle en Newton-modul

Modulutvikling er viktig for nettverket! Nye moduler er med på å gjøre nettverket bedre og mer mangfoldig. I modulene synliggjøres gode ideer, kompetanse, engasjement og erfaring for nettverket. Alle Newton-lærere og fagmiljøer kan utvikle nye Newton-moduler. 

Utvikling av nye moduler innebærer en prosess med kvalitetssikring av Newton-administrasjonens pedagog-team og NTNU Skolelaboratoriet. Erfaring viser at prosessen går raskere ved tidlig dialog om modulens faglige og didaktiske innhold. Erfaringer viser også at det er gunstig å være flere sammen om modul-utviklingen. 
 
En Newton-modul skal ha stort læringsutbytte og gode læringsopplevelser som mål. Modulen skal utfordre elevene til å jobbe praktisk og utforskende, og det anbefales å følge 5E-modellen i utviklingsarbeidet. Prinsippene for undervisning i Newton skal ligge til grunn gjennom hele modulen. Modulen skal legges opp slik at den gir elevene mulighet til å bli engasjerte, utforske, forklare, diskutere, reflektere, snakke fag og utdype tema. Det er også et mål at modulen prøver å balansere gode læringsopplevelser (wow-faktor) med et stort fokus på det elevene skal lære.  

En modul planlegges, utvikles og dokumenteres inne i basen på newton.no. Det finnes to ulike modulbaser, en for moduler til grunnskole og videregående og en for barnehage-moduler. Modulbasen for barnehage er noe mindre omfangsrik enn for skole. Dette skyldes at moduler for barnehage ikke har så høye krav til forankring i læreplan og målstyring, samt at barnehage-modulene gjerne er av kortere varighet.

Kriterier for skole-moduler i Newton: 

  • Modulen har realfaglig fokus.
  • Modulen er forankret i gjeldende læreplan.
  • Det er formulert læringsmål som tydeliggjør hva elevene skal lære.
  • Modulen legger vekt på at elevene skal arbeide praktisk.
  • Modulen har variasjon i arbeidsmetoder.
  • Modulen gir tid til refleksjon og samtaler.
  • Modulen gir muligheter for gode læringsopplevelser for alle.
  • Alle kapitler i modulbasen er beskrevet så grundig at modulen er delbar i nettverket.
  • For- og etterbeid skal ha god faglig sammenheng med undervisningen i Newton-rommet.
  • Modulen er pilotert med elever

 

 

Kriterier for barnehage-moduler i Newton:

  • Modulen har et realfaglig fokus.
  • Modulen er forankret i gjeldende rammeplan.
  • Det pedagogiske opplegget legger vekt på at barna arbeider praktisk.
  • Modulen har variasjon i arbeidsmetoder.
  • Modulen gir tid til refleksjon og samtaler.
  • Modulen gir muligheter for gode læringsopplevelser for alle.
  • Alle kapitler i modulbasen er beskrevet så grundig at modulen er delbar i nettverket.
  • Modulen er pilotert med barnehagebarn.

 

Utvikling av moduler deles inn i tre faser; 1. Idéfasen 2. Dokumenteringsfasen 3. Godkjenningsfasen. Det er mulig å få veiledning fra Newton-administrasjonen i alle faser av utviklingsarbeidet. Dette kan være didaktiske og faglige spørsmål, men også en dialog om ideer og innhold. I siste fase av modulutviklingen er det obligatorisk med dialog og innsending av dokumenter til Newton-administrasjonen. Ta kontakt med oss tidlig i prosessen, så hjelper vi deg.

Les mer om kvalitetssikringsprosessen. 

Oppdatert